Jak wdrożyć standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3?
Od 1 stycznia 2026 r. wszystkie instytucje opieki nad dziećmi do lat 3 – żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie – zobowiązane są do wdrożenia nowych standardów opieki.
Standardy opieki opisane w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 grudnia 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 1882) i dzielą się na:
- standardy niezbędne – obowiązkowe, wymagane przed wpisem do rejestru i podczas prowadzenia placówki,
- standardy podnoszenia jakości – fakultatywne, ale rekomendowane, jeśli chcemy wyróżnić się wysokim poziomem opieki.
Jak wdrożyć standardy opieki nad dziećmi do lat 3?
- Zapoznaj się z rozporządzeniem – podstawa prawna to Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3.
- Opracuj dokument dostosowany do placówki – uwzględnij przestrzeń, zasoby, organizację pracy oraz specyfikę dzieci.
- Podziel treść na trzy obszary: praca z dziećmi, organizacja pracy personelu, współpraca personelu z rodzicami.
- Przedstaw standardy całemu personelowi – zadbaj, by każdy znał zasady. Wysłuchaj uwag zespołu, bo to oni będą je realizować w praktyce.
- Monitoruj i aktualizuj – minimum raz w roku aktualizuj plan OWE oraz pozostałe elementy standardów (w razie potrzeby). Jeśli zmieniają się przepisy, warunki lub potrzeby dzieci i rodziców, dostosuj dokument.
Obszar 1 – Praca z dziećmi (Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny, Plan OWE)
Standardy w Obszarze 1:
STANDARD 1 – Zagadnienia metodyczne, wizytówka placówki.
STANDARD 4 – Respektowanie praw dzieci w codziennej pracy.
STANDARD 5 – Budowanie bezpiecznych, opartych na szacunku relacji z dziećmi.
STANDARD 6 – Wspieranie poczucia przynależności i uważności na inne osoby.
STANDARD 7 – Zapewnienie warunków do poznawania i doświadczania świata.
STANDARD 8 – Tworzenie środowiska sprzyjającego komunikacji.
STANDARD 9 – Kształtowanie otoczenia wspierającego rozwój fizyczny i sensoryczny.
STANDARD 10 – Zapewnienie warunków do twórczej ekspresji.
STANDARD 11 – Praca na podstawie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego.
Obszar 2 – Organizacja pracy personelu
Standardy w Obszarze 2:
STANDARD 2 – Zasady, procedury i programy organizacji pracy.
STANDARD 12 – Organizacja pracy umożliwiająca podnoszenie kwalifikacji.
STANDARD 13 – Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
STANDARD 14 – Aranżowanie przestrzeni w sposób estetyczny i spójny z planem.
STANDARD 15 – Adaptacja dzieci odpowiednia do ich indywidualnych potrzeb.
Obszar 3 – Współpraca personelu z rodzicami
Standardy w Obszarze 3:
STANDARD 3 – Zasady i procedury komunikacji z rodzicami.
STANDARD 16 – Współpraca z rodzicami oparta na szacunku i otwartości.
STANDARD 17 – Włączanie rodziców w życie placówki.
STANDARD 18 – Wspieranie rozwoju kompetencji rodzicielskich.
Monitorowanie i ewaluacja
Rozporządzenie wymaga, aby standardy były systematycznie analizowane – zarówno przez dyrektora/opiekuna, jak i w ramach samooceny personelu. Wnioski z monitoringu służą aktualizacji planu owe oraz pozostałych obszarów ze standardów.