Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego 2026

Reforma wychowania przedszkolnego stała się faktem. Minister Edukacji opublikował projekt z 19 listopada 2025 r. dotyczący nowej podstawy programowej, która prawdopodobnie zacznie obowiązywać 1 września 2026 r. Jest to dokument, który całkowicie przemodeluje sposób organizacji edukacji przedszkolnej w Polsce. Mówimy nie o delikatnym liftingu, ale o głębokiej zmianie filozofii wychowania, metod pracy, organizacji przestrzeni, wymagań wobec dziecka, a nawet roli nauczyciela.

Podstawa prawna – co dokładnie reguluje projekt?

Projekt rozpoczyna się twardym i jednoznacznym zapisem: „§ 1. Określa się podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego…”
To znaczy, że wszystkie formy wychowania przedszkolnego - bez wyjątków - podlegają nowym wymaganiom. Co ważne, dokument dotyczy również ośrodków realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
Najważniejsza informacja: „Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2026 r.” Nie będzie okresu przejściowego. Od września 2026 r. każda placówka musi działać w nowym modelu.

Nowe cele wychowania przedszkolnego – nacisk na rozwój, dobrostan i wartości

Nowa podstawa nie zaczyna od listy wymagań wobec dziecka, ale od filozofii wychowania. To ogromna zmiana. Punkt ciężkości przesuwa się z realizacji treści na wspieranie rozwoju, dobrostan i sprawczość dziecka. W projekcie czytamy: „Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci (…) oraz wsparcie ich w pełnej realizacji potencjału – zarówno jako jednostek, jak i członków społecznej i demokratycznej wspólnoty.” W praktyce oznacza to:
Nowością jest wyraźny zapis o wartościach: „Działalność wychowawcza przedszkola jest oparta na wartościach: wolności, odpowiedzialności, wspólnocie, szacunku, prawdzie, dobru, pięknie, sprawiedliwości, solidarności.” To kierunek, który mocno wzmacnia wychowawczy charakter przedszkola.

Trzy grupy kompetencji – nowa mapa rozwoju dziecka

Reforma wprowadza zupełnie nowe podejście do kompetencji. Dziecko kończące edukację przedszkolną ma być nie tylko przygotowane do szkoły, ale przede wszystkim do radzenia sobie w świecie. Wprowadzony zostaje trójpodział kompetencji:

Zadania przedszkola – lista obowiązków, które zmienią codzienną praktykę

Nowa podstawa wymienia 16 zadań przedszkola, które w praktyce oznaczają gruntowną zmianę organizacji działań.

Obowiązkowe doświadczenia edukacyjne – nowość, która naprawdę zmienia wszystko

To jeden z najbardziej „rewolucyjnych. elementów reformy. Każde dziecko musi zrealizować określone doświadczenia. Nie „może”. Nie „zaleca się”. Musi.

Co dziecko musi przeżyć w każdym roku szkolnym?

Co dziecko musi zrobić przynajmniej raz w trakcie edukacji?

Organizacja przestrzeni – przedszkole projektowane od nowa

Najbardziej praktyczne zmiany pojawiają się w rozdziale dotyczącym organizacji przestrzeni. Dokument precyzuje, jakie strefy powinny znaleźć się w każdej placówce.

Przebywanie poza budynkiem – obowiązkowe

„Dzieci co najmniej raz w tygodniu powinny przebywać poza budynkiem przedszkola dłużej niż 1 godzinę.” To oznacza, że spacer raz na dwa tygodnie nie wystarczy. Przedszkole powinno zaplanować regularne wyjścia, w tym jedno trwające minimum 60 minut.

Nauka języka obcego – tylko przez zabawę

„Nauka języka obcego nowożytnego w przedszkolu odbywa się poprzez zabawę i jest zintegrowana ze wszystkimi obszarami funkcjonowania dziecka.” W praktyce to oznacza rezygnację z podręczników, naturalne zanurzenie się w języku, zajęcia z elementami rymowanek, codzienne wplatanie zwrotów w języku obcym nowożytnym w formie zabawy.

Osiągnięcia dziecka w przedszkolu - szczegółowy katalog

Nowa podstawa precyzyjnie opisuje, co dziecko powinno umieć w 9 obszarach: społecznym, osobistym, językowym, matematycznym, przyrodniczym, technicznym, cyfrowym, artystycznym i ruchowym.
Kilka słów na zakończenie
To wszystko oznacza jedno: podejście do nauczania powinno się zmienić. Nie możemy już działać według starych schematów, w których dziecko jest tylko odbiorcą poleceń. Od teraz mamy działać, tworzyć, odkrywać, budować, pytać, błądzić i próbować – razem z dziećmi i dla dzieci.
Od roku szkolnego 2026/2027 czeka nas dużo więcej kreatywnych działań, świadomego wspierania samodzielności, rozwijania kompetencji i stawiania na realne doświadczenia. Przed nami nowe cele, nowe wyzwania i – co najważniejsze – nowa jakość edukacji przedszkolnej, jeśli tylko odważymy się po nią sięgnąć.
Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej będzie musiało być spójne z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Menu
{{activeItem}}
{{it.text}}
{{it.desc}}
{{it.text}}
{{it.desc}}
{{it.text}}
{{toast.text}}{{toast.link.text}}
Dodano do koszyka
Nie udało sie zresetować hasła
Nieprawidłowe dane logowania
Twoje konto jest nieaktywne, kliknij w link aktywacyjny wysłany mailem
Wystąpił nieoczekiwany błąd, skontaktuj się z obsługą sklepu
Podany adres email jest już zajęty
Podany kod aktywacyjny jest nieprawidłowy
Konto zostało pomyślnie aktywowane
Zostałeś wypisany z naszej listy mailingowej.
Rozmiar pliku jest za duży
Plik posiada nieprawidłowe rozszerzenie
Dodano do ulubionych
Produkt został już dodany do ulubionych